Dagens namn:

Martin och Martina.

Martin, mansnamn, med latinskt ursprung. Den äldre formen Martinus betyder "marsiansk", "tillhörig Mars" efter krigsguden Mars i den romerska mytologin, och i överförd betydelse "krigisk" eller "stridbar". Martinus, senare i försvenskad form som Mårten, har använts som dopnamn sedan 1200-talet (äldsta belägg i Sverige, år 1268), och i samband med reformationen började även formen Martin användas.

Namnet låg nästan i 10-i-topp runt förra sekelskiftet och var åter ett modenamn på 1970- och 1980-talet. Det är fortfarande förhållandevis vanligt, men är sedan 10 år på väg ned i statistiken. 31 december 2005 fanns det totalt 71 045 personer i Sverige med namnet, varav 38 287 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 836 pojkar namnet, varav 280 fick det som tilltalsnamn.

I vissa delar av världen, så som engelsk- och fransktalande länder, är Martin även ett vanligt efternamn. Se exempelvis George Martin eller Paul Martin.

Namnsdag: 10 november (sedan 1986. Innan dess var namnsdagen enbart tillägnad Martin Luther)

Källa: Wikipedia

 

Martin betyder krigisk

Stridis är den glade gossen, alltid redo till attack. Varning, alla vackra kvinnor- Martin spikar liksom Luther sina teser överallt! Bäst av alla vapen är dock kniv och gaffel när han son den skånske Mårten fredligt njuter av sin gås.

Källa: Min fina temugg som jag har haft sen jag var en liten Martin.

 

En Helt vanlig Martin:

En helt vanlig Martin

GRATTIS PÅ NAMNSDAGEN TILL MIG OCH ALLA ANDRA MARTINAR OCH MARTINOR DÄR UTE!


Kommentarer
Postat av: wear a smile it goes with everything

JAAA jag har ju namnsdag idag!!! :)

Det hade jag glöömt!

2009-11-10 @ 22:56:07
URL: http://martinastork.blogg.se/
Postat av: Martin

Se där ja, tur att jag påminde dig. GRATTIS :D

2009-11-10 @ 22:57:43
URL: http://nitrax.blogg.se/
Postat av: Malin

Grattis på namnsdagen! :)

2009-11-11 @ 13:51:37
Postat av: Martin

TACK

2009-11-11 @ 17:05:55
URL: http://nitrax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0